Cum să îmbunătățești mediul de lucru din compania ta

12 intrebări care te ajută să afli calitatea mediului de muncă din firma ta și un proces care te ajută să faci schimbări in bine

What’s a Rich Text element?

Am văzut de curand pe un grup online următoarea întrebare:

"Pregatesc un chestionar pentru angajatii firmei unde lucrez, cu privire la cat de multumiti sunt de conditiile in care lucreaza, increderea in management si brand, pe scurt vreau sa le aflu multumirile si nemultumirile astfel incat sa vedem ce putem imbunatati."

Întrebarea de mai sus m-a bucurat (pentru că unor oameni le pasă de colegii lor) și în acelașî timp m-a motivat să împărtășesc o rețetă simplă, testată și eficientă, care se potrivește excelent ca răspuns la intrebarea originală.

Companiile cu adevărat bune știu cum să invețe chiar de la angajații lor cum să devină și mai bune și să îi pună în valoare și mai bine pe ei, angajații. Și pentru a reuși această performanță, companiile mari au departamente întregi, dedică resurse impresionante și au procese foarte bine puse la punct.

Dar companiile mai mici? Cele care au câteva zeci de angajați, poate 100. Cum pot ele să afle căt de mulțumiți sunt angajații de locul de muncă și de condițiile de muncă și care sunt principalele lor nemulțumiri pentru a face îmbunătățiri?

Iată mai jos o soluție eficientă:

1. Formularul Gallup Q12 este baza

Gallup, una din cele mai mai mari companii de analitică și consultanță de management din lume, a realizat în urma unui studiu masiv, un set de 12 întrebări pentru evaluarea calității unui loc de muncă din perspectiva angajaților. Acest studiu stă și la baza cărtii "Manager contra curentului" ("First, Break All The Rules" in denumirea originală din engleză), o carte excelentă, lectură obligatorie pentru orice manager modern, pe care o recomand cu mare încredere oricui.

Cele 12 întrebări sunt:

  1. Știu ce se așteaptă de la mine la locul meu de muncă?
  2. Am echipamentul și materialele necesare pentru a-mi face corect munca?
  3. La locul meu de muncă am posibilitatea să fac ceea ce știu să fac cel mai bine, zi de zi?
  4. În ultimele șapte zile am fost lăudat pentru munca mea bine făcută?
  5. Șefului meu sau altei persoane de la locul meu de muncă pare să îi pese de mine ca persoană?
  6. Există la locul meu de muncă cineva care ma încurajează să mă dezvolt?
  7. La locul meu de muncă, opiniile mele par să conteze?
  8. Misiunea sau țelul companiei mele mă fac să mă simt că munca mea este importantă?
  9. Colegii mei sunt adepții unei munci de calitate?
  10. La locul meu de muncă am un prieten foarte bun?
  11. În ultimele sase luni, cineva de la locul de muncă a discutat cu mine despre progresul  meu?
  12. În ultimul an, am avut posibilitatea la locul meu de muncă să învăț și să mă dezvolt?

Angajații sunt rugați să răspundă prin numere de la 1 la 5, unde 1 înseamnă "deloc de acord", iar 5 înseamnă "total de acord".

Întrebările au o ordine și o logică anume, plecănd de la aspectele cele mai practice ale activității angajatului ( resurse si instrucțiuni ) și urcănd treptat spre nivele superioare ale ierarhiei lui Maslow ( relațioare, dezvolatare, recunoastere, contribuție).

Despre formularul Q12 putem vorbi mult, doar este baza unei cărți celebre, dar pentru moment să ne concentrăm pe cum îl putem integra în firmele noastre.

2. Procesul este cheia

Ca să obții rezultate bune pe termen lung nu este suficient să administrazi chestionarul angajatilor o singură dată sau la întămplare, ci trebuie să pui la punct un proces periodic, predictibil, ușor de rulat și de înțeles. Mai mult, este important să explici colegilor rostul acestul proces și al chestionării periodice: imbunătățirea mediului de lucru și a companiei in general.

Iată cum arată un proces simplu dar eficient de îmbunătățire a mediului de lucru (pe bune):

  • Administrează chestionarul periodic (la fiecare 3 luni de ex)
  • Centralizează rezultatele pe grupuri ( ex: la nivel de firmă, departament, sau echipa, după cum este relevant pentru companie)
  • Pentru fiecare grup pentru care faci centralizare (firmă, departament, echipă) calculează minimul, maximul si media răspunsurilor pentru fiecare întrebare și trecele într- tabel
  • Ține un grafic cu evoluția în timp (trimestru de trimestru adaugi puncte noi pe grafic) a răspunsurilor la fiecare întrebare, ca să observi schimbările și tendințele schimbărilor.‍
  • Fă publice angajaților notele medii si graficele pentru fiecare intrebare pentru fiecare departament sau echipă
  • O data cu formularul cu cele 12 întrebări, dă fiecărui respondent și o coală albă de hărtie cu titlul "Sugestii pentru îmbunătățiri" pe care să o poată completa anomim și fără posibilitatea de a fi identificat ulterior de nimeni (nici chiar de tine).
  • Citește cu mare atenție răspunsurile de la punctul 6, acolo vei găsi multe "diamante neșlefuite".
  • Fă îmbunătățiri! Așa ii vei convinge pe colegi că nu a răspuns degeaba la chestionar.

3. Mai departe

Procesul descris de mine mai sus este o bază solidă pe care poți dezvolta o cultură organizațională sănătoasă în compania ta.
Eu personal am implementat acest sistem și am urmărit evoluția rezultatelor trimestru de trimestru, cu rezultate benefice pentru angajați, mediul de lucru și rezultatele companiei. Așadar, recomand acest proces oricărei companii care nu are un departament HR care știe ce face.

Dacă ți se pare că punerea în practică a acestui proces consumă prea mult timp sau dacă nu are cine să se ocupe de procesul acesta în firma ta, există întotdeuna și soluția externalizării. Dacă te interesează externalizarea sau dezvolatarea acestui proces, te invit să discutăm mai multe.

Mult succes!


Te invit să vedem dacă putem face treaba bună împreună, trecănd prin primele 2 din cele 5 etape ale procesului de colaborare, fără nicio obligație din partea ta.